Gezond het nieuwe jaar in: maak zelf je woning gezonder

Het nieuwe jaar betekent voor veel mensen: een gezondere nieuwe start. Maar naast gezonder eten, minder drinken en meer bewegen zijn er ook wat zaken waar je op kunt letten in je woning om ook je huis gezonder te maken. Lees in vijf tips waar je op kunt letten.

Je staat er misschien niet dagelijks bij stil, maar de leefomgeving in je huis heeft veel invloed op je gezondheid. Bijvoorbeeld ventilatie & luchtvochtigheid. We zitten zoveel in ons huis, zeker in de winter, dat het “klimaat” in je huis misschien wel meer effect heeft op je gezondheid dan de tijd die je buiten doorbrengt. Want bijvoorbeeld te weinig zuurstof in huis of schimmel kan al leiden tot hoofdpijn en problemen met de luchtwegen. Dus wil je gezonder van start dit jaar, let dan hierop: 


Rook & Vuur 

De aanwezigheid van rook en vuur in je woning is logischerwijs niet gezond. Het verhoogt het percentage stikstofdioxide en zorgt dus voor een slechte luchtkwaliteit. Niet alleen koken op vuur, maar probeer ook kaarsen en de open haard tot een minimum te beperken. 


Ventileer veel en vaak

Iets waar je waarschijnlijk niet vaak bij stil staat, maar los van een eventueel ingebouwd ventilatiesysteem (die je overigens wel moet onderhouden) is het ook belangrijk om regelmatig een raam open te zetten. Volgens de experts moet je zelfs eigenlijk 24 uur per dag zorgen voor verse zuurstof d.m.v. een open raam. In alle jaargetijden. Idealiter heb je dus een (kiep)raam altijd open staan in huis, dag en nacht. 


Houd je huis schoon & stofvrij 

Stof en vuil in huis is niet alleen slecht voor je luchtwegen, maar het trekt ook nog eens ongedierte aan. Die weer allerlei bacillen met zich mee brengen. Denk aan muizen of zelfs ratten. Stofzuig dus regelmatig, maak schoon met stofdoeken & ververs je bed eens per week. 


Let op de temperatuur 

In de winter hebben we nog wel eens de neiging om de thermostaat standaard heel hoog te zetten. Advies? Niet doen. Een lage temperatuur zorgt voor een betere nachtrust, wat weer goed is voor je gezondheid. Zet de thermostaat al in de avond lager, zodat je lichaam ook in slaapmodus gaat. Als je het koud hebt zorg voor dikke sokken, truien en dekentjes op de bank. Daar red je het ook prima mee én het is beter voor de stookkosten. 

Zorg voor een gezonde luchtvochtigheid

En gebruik dan niet zoals je zou verwachten luchtbevochtigers, maar zorg gewoon dat er een verse luchttoevoer is. Dat is voldoende.

 

 

Verona van Bruxvoort - Daalder
9

Eerlijk en duidelijk

RJ Hermsen
9

Mogelijk door de recessie was de vraag naar het door ons te verkopen appartement niet zo hoog. Er onstaat dan een onterecht gevoel van "wordt er wel voldoende aan gedaan" door de makelaar.

Marino van der Zande
8

Onze makelaar geeft ons het gevoel dat hij alleen voor ons bezig is en staat klaar om m

Lees meer
Terug
Recent bekeken